Houten brug bij Sneek voor de zwaarste verkeersklasse

  • Verkeersbrug bij Sneek
    Verkeersbrug bij Sneek

Probleem

Kan je een houten verkeersbrug bouwen, geschikt voor de zwaarste verkeersklasse (60 ton) en met een minimale functionele levensduur van 80 jaar? Ontwikkel en test technische oplossingen voor de verlijming, verbindingen, sterkte classificering en coating van dit nieuwe (gemodificeerde) hout voor toepassing in een uniek ontwerp en dito toepassing.

Oplossing

SHR, participant in het technisch team voor deze houten verkeersbruggen, ontwikkelde en beproefde belangrijke technische vernieuwingen. Voor de unieke verbinden in deze brug zijn exclusieve, ingelijmde draadeindverbindingen uitgedacht en op sterkte beproefd. Voor corrosiebestendigheid van de metalen onderdelen zijn beschermingsoplossingen bedacht en beproefd. Voor de duurzame verlijming van Accoya tot dubbel gekromde gelamineerde liggers met gigantische doorsnedeafmetingen is een best functionerend lijmsysteem geselecteerd. Voor de garantie dat het gemodificeerde hout aan de sterkte-eisen van deze dragende verkeersbrug voldeed, zette SHR een sterktesorteringsysteem voor geacetyleerd Radiata pine op en valideerde het met uitgebreide praktijkmetingen.

Bijzondere houttoepassingen? Onderzoek, testen, advies? Neem contact op met SHR.