Houten i.p.v. stalen wegportalen; minder onderhoud, dus goedkoper

  • Houten wegportaal
    Houten wegportaal

Probleem

Rijkswaterstaat wilde vorige eeuw meer hout toepassen in de grond-, weg en waterbouw. Ontwerp, ontwikkel en demonstreer een houten, technisch gelijkwaardig alternatief voor de stalen wegportalen boven autosnelwegen (ten behoeve van ophanging matrixborden). Eis van Rijkswaterstaat: geen tropisch hardhout en geen verduurzaamd hout gebruiken.

Oplossing

SHR ontwikkelt en demonstreert een duurzaam ontwerp voor houten wegportalen met de houtsoort Siberisch Lariks. Er zijn drie demo houten wegportalen over de A16 bij knooppunt Zonzeel gerealiseerd (2001) en vier over de snelwegen bij het Kooimeerplein te Alkmaar (2002). Houten wegportalen zijn door SHR 10 jaar lang (tot 2012) intensief gemonitord op functioneren, houtvochtgehalte, e.d. Conclusie: na 15 jaar praktijkexpositie functioneren de houten wegportalen nog steeds prima, zonder enige onderhoudsbehoefte. Ter vergelijking: de stalen wegportalen moeten iedere 8 tot 12 jaar worden verwijderd en opnieuw gecoat. Daarmee zijn de houten wegportalen niet alleen een beter alternatief op het gebied van duurzaamheid maar vormen zij ook een beter economisch alternatief voor de stalen wegportalen.

Professioneel houtonderzoek en houtadvies? Neem contact op met SHR.